Nowa obwodnica Jaroszewic Rychwalskich już przejezdna. Ponad 6 mln zł na bezpieczeństwo mieszkańców

Najnowsze

Nowa obwodnica Jaroszewic Rychwalskich już przejezdna. Ponad 6 mln zł na bezpieczeństwo mieszkańców

Ponad cztery dekady oczekiwania, dramatyczne statystyki wypadków i jedna z najbardziej obciążonych dróg regionu – tak w skrócie można opisać historię miejsca, w którym właśnie zakończono budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 443. Inwestycja Samorządu Województwa Wielkopolskiego, warta ponad 6,2 mln zł, objęła 1,22-kilometrowy fragment nowego przebiegu trasy w Jaroszewicach Rychwalskich. Wykonawcą robót było Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. w Kaliszu.

To nie jest oddanie całej drogi, ale – jak podkreślali samorządowcy – kluczowy etap wizytacji inwestycji, która ma docelowo połączyć Jarocin, Gizałki, Grodziec, Rychwał i Tuliszków nowoczesnym, bezpiecznym korytarzem komunikacyjnym. 🚗💨


1,2 km, które zmieniają życie całej wsi

Nowy odcinek to nie tylko świeży asfalt. Zakres prac obejmował m.in.:

  • wytyczenie nowego przebiegu drogi,
  • budowę skrzyżowań,
  • chodniki i przepusty,
  • rozbudowę sieci wodociągowej.

To wszystko w miejscu, które przez lata było jednym z najniebezpieczniejszych punktów na DW443.

Burmistrz Gminy i Miasta Rychwał Stefan Dziamara nie krył emocji:

– W statystykach od 2010 rok było tu 18 udokumentowanych zdarzeń drogowych, trzy osoby zginęły, 22 zostały ranne. Te zakręty były wyjątkowo tragiczne. Dzisiaj wiemy jedno: od teraz takich zdarzeń nie będzie. Jestem szczęśliwy – mówił.

Burmistrz Dziamara podkreślił też, że Rychwał nie dołożył do inwestycji ani złotówki, bo całość sfinansował samorząd województwa.


Marszałek Jankowiak: 1200 metrów, które mają znaczenie

Wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak przypomniał, że choć mowa „tylko” o 1,2 km, to jest to odcinek o strategicznym znaczeniu:

– Przy bezpieczeństwie nigdy dość nakładów. Ta droga była długo oczekiwana i wymagała skomplikowanych uzgodnień, szczególnie w zakresie przejęcia gruntów. Ale efekty mówią same za siebie – przekonywał.


Województwo: to część większego planu

Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Katarzyński zaznaczył, że obwodnica jest jednym z wielu etapów modernizacji drogi 443:

– Cała trasa od Gizałek po Tuliszków jest pod naszą lupą. Wartość całego projektu to około 300 mln zł. Ten odcinek kosztował ponad 6 mln i jest jednym z pierwszych elementów większej całości – powiedział.

Obecnie największe prace prowadzone są na terenie gminy Gizałki, a kolejne odcinki mają już komplet decyzji administracyjnych.


Drzewiecki: „Życie ludzkie jest bezcenne”

Wiceprzewodniczący sejmiku Henryk Drzewiecki zwrócił uwagę na aspekt kluczowy:

– Możemy dyskutować o kosztach, ale czy da się przeliczyć życie ludzkie na pieniądze? Oczywiście, że nie. Ta inwestycja była konieczna – mówił podczas wizytacji.


„Najważniejszy dzień dla naszego sołectwa”

Wzruszenia nie kryła sołtys Jaroszewic Rychwalskich, Anna Kopaczewska:

– Czekaliśmy na ten moment ponad cztery dekady. Mój mąż walczył o tę drogę 25 lat – dziś wiem, że z góry się cieszy. Ta obwodnica daje nam bezpieczeństwo i spokój, którego tak brakowało – mówiła.

Przez Jaroszewice przejeżdżały dziennie setki samochodów, w tym ciężarowych. Mieszkańcy mówią wprost: „Wieś odzyskała oddech”.


Radna: „Dziękujemy za tę drogę po tylu latach”

Radna miejska i mieszkanka wsi Magdalena Jagodzińska również podkreślała wagę przedsięwzięcia:

– To ogromny dzień dla naszej społeczności. Grunty, przez które biegnie droga, należały kiedyś do mieszkańców. Po latach nieudanych prób dziś mamy nowoczesny, bezpieczny odcinek, na który zasługiwaliśmy – powiedziała.


Co dalej? Ścieżka pieszo-rowerowa i szerokie perspektywy

Burmistrz Dziamara zapowiedział, że Rychwał i Tuliszków mają zostać połączone ciągiem pieszo-rowerowym. Samorząd województwa przychylił się do prośby miasta i pozwolił na przygotowanie dokumentacji w ramach własnych środków gminy.

W kolejnych latach modernizowane mają być również odcinki w stronę Tuliszkowa i Grodźca – szersze, wzmocnione i przygotowane pod cięższy transport.

To oznacza jedno: DW443 przechodzi historyczny proces modernizacji, a Jaroszewice Rychwalskie były pierwszym dużym krokiem ku bezpieczniejszej przyszłości regionu.



Opublikuj komentarz

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w naszej Polityce Prywatności. View more
Cookies settings
Zgoda
Sprzeciw
Polityka Prywatności i plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
Polityka prywatności, RODO i regulamin serwisu www.e-konin.pl 1. Informacje ogólne: Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych przekazanych przez Użytkowników w związku z korzystaniem przez nich z usług serwisu. 2. Administratorem danych osobowych zawartych w serwisie jest Theo Witold Michalak z siedzibą w Koninie 62-500, ul. Żwirki i Wigury 25A. Wydawcą portalu jest Witold Michalak. 3. W trosce o bezpieczeństwo, stale reagujemy na zgodność działania z odpowiednimi aktami prawnymi – ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego. 4. Dane Osobowe przetwarzane są na podstawie zgody wyrażanej przez Użytkownika oraz w przypadkach, w których przepisy prawa upoważniają Administratora do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub w celu realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. 5. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniach w następujący sposób: poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje, poprzez gromadzenie plików “cookies” 6. Serwis zbiera informacje dobrowolnie podane przez Użytkownika. 7. Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki, jako pomoc przy wykrywaniu spamu. 8. Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu. 9. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza np. w celu dokonania procesu obsługi kontaktu informacyjnego. 10. Dane osobowe pozostawione w serwisie nie zostaną sprzedane ani udostępnione osobom trzecim, zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie danych osobowych. 11. Do danych zawartych w formularzu przysługuje wgląd osobie fizycznej, która je tam umieściła. Osoba ta ma również praw do modyfikacji i zaprzestania przetwarzania swoich danych w dowolnym momencie. 12. Zastrzegamy sobie prawo do zmiany w polityce ochrony prywatności serwisu, na które może wpłynąć rozwój technologii internetowej, ewentualne zmiany prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz rozwój naszego serwisu internetowego. O wszelkich zmianach będziemy informować w sposób widoczny i zrozumiały. 13. W Serwisie mogą pojawiać się linki do innych stron internetowych. Takie strony internetowe działają niezależnie od Serwisu i nie są w żaden sposób nadzorowane przez serwis www.e-konin.pl. Strony te mogą posiadać własne polityki dotyczące prywatności oraz regulaminy, z którymi zalecamy się zapoznać. 14. Zakaz używania treści oraz materiałów wizualnych publikowanych na serwisie www.e-konin.pl bez zgody właściciela. W razie wątpliwości co któregokolwiek z zapisów niniejszej polityki prywatności jesteśmy do dyspozycji – nasze dane znaleźć można w zakładce – Kontakt. 15. Pliki cookies (ciasteczka) 15.1. Serwis korzysta z plików cookies – małych plików tekstowych wysyłanych do urządzenia końcowego użytkownika (komputera, smartfona itp.), które są zapisywane na jego urządzeniu podczas odwiedzania strony internetowej. 15.2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości serwisu do preferencji użytkownika,
    • optymalizacji korzystania z serwisu (np. zapamiętywania ustawień użytkownika),
    • tworzenia anonimowych statystyk odwiedzin, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony,
    • utrzymania sesji użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie ponownie wpisywać loginu i hasła.
15.3. W ramach serwisu stosowane są dwa rodzaje plików cookies:
    • sesyjne – tymczasowe pliki przechowywane na urządzeniu użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony lub wyłączenia przeglądarki,
    • stałe – przechowywane na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.
15.4. Pliki cookies mogą być również wykorzystywane przez współpracujących z serwisem partnerów (np. Google – w celu prowadzenia statystyk w ramach Google Analytics lub emisji reklam w ramach Google AdSense). 15.5. Użytkownik ma możliwość samodzielnego zarządzania plikami cookies. Przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies na urządzeniu użytkownika, jednak ustawienia te mogą zostać zmienione. Użytkownik może w każdej chwili zablokować automatyczną obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki lub zażądać informacji o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Ograniczenie stosowania cookies może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne w serwisie. 15.6. Szczegółowe informacje na temat obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach używanej przeglądarki internetowej.
Save settings
Cookies settings