
Nowe prawo o ruchu drogowym podpisane. Kaski dla dzieci, jazda od 17. roku życia i surowsze kary – duże zmiany na polskich drogach
Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa o ruchu drogowym, przygotowaną przez Ministerstwo Infrastruktury. To jedna z największych reform przepisów drogowych ostatnich lat. Nowe regulacje mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo najmłodszych i realnie zmniejszyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń na drogach, ale też odpowiedzieć na problemy z mobilnością i brakiem kierowców zawodowych.
Kaski obowiązkowe dla młodych użytkowników jednośladów
To najgłośniejsza zmiana – od teraz każdy kierujący rowerem, hulajnogą elektryczną, rowerem elektrycznym lub urządzeniem transportu osobistego, który nie ukończył 16 lat, będzie zobowiązany do jazdy w kasku. Obowiązek obejmie także dzieci do 7. roku życia przewożone na rowerach, wózkach rowerowych i przyczepkach.
Wyjątek dotyczy najmłodszych pasażerów korzystających z fotelików lub przyczepek wyposażonych fabrycznie w pasy bezpieczeństwa.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla, że regulacja odpowiada na rosnący problem urazów głowy wśród młodych użytkowników hulajnóg elektrycznych. Badania jasno wskazują, że to jedna z najczęstszych przyczyn poważnych obrażeń.
Hulajnogą dopiero od 13. roku życia
Podniesienie minimalnego wieku z 10 do 13 lat dla kierujących hulajnogą elektryczną oraz UTO ma, według rządu, dostosować prawo do dzisiejszych realiów i zwiększyć świadomość ryzyka wśród młodszych użytkowników.
Prawo jazdy od 17 lat – ale pod okiem opiekuna
Jedną z najdalej idących zmian jest obniżenie minimalnego wieku do uzyskania prawa jazdy kategorii B. Polscy nastolatkowie będą mogli otrzymać dokument już w wieku 17 lat, jednak do 18. roku życia będą poruszać się wyłącznie w towarzystwie dorosłego, doświadczonego kierowcy.
Opiekun musi mieć co najmniej 25 lat, co najmniej pięcioletni staż jako kierowca oraz „czyste konto” – bez zakazu prowadzenia pojazdów w ostatnich latach i oczywiście musi być trzeźwy.
Prawo jazdy uzyskane w tym wieku będzie ważne wyłącznie na terytorium Polski. Ministerstwo uzasadnia zmianę wzorami z innych państw UE, gdzie podobny model od lat funkcjonuje z powodzeniem.
Surowsze przepisy dla świeżych kierowców
Nowelizacja wprowadza również dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. W przypadku tych najmłodszych – wydłużony nawet do trzech lat lub do ukończenia przez nich 20. roku życia.
W tym czasie obowiązywać będzie m.in.:
- bezwarunkowy limit 0,0 promila alkoholu,
- surowsza odpowiedzialność za wykroczenia,
- obowiązkowe szkolenie praktyczne po przekroczeniu 12 punktów karnych.
Dwa wykroczenia w czasie okresu próbnego wydłużą go o kolejne dwa lata.
+50 km/h poza terenem zabudowanym? Prawo jazdy zatrzymane
Reforma znacznie zaostrza sankcje wobec kierowców przekraczających prędkość. Do tej pory utrata prawa jazdy groziła za przekroczenie limitu o ponad 50 km/h jedynie w terenie zabudowanym. Teraz ten przepis obejmie również drogi jednojezdniowe poza miastami – tam, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
Koniec pobłażania dla tych, którzy jeżdżą mimo zatrzymania prawa jazdy
Nowe prawo zrywa z dotychczasową praktyką jedynie wydłużania zakazu jazdy. Kierowcy, którzy wsiądą za kierownicę w czasie zatrzymania uprawnień, będą teraz narażeni na całkowite cofnięcie prawa jazdy.
Punkty karne nie do wymazania za najpoważniejsze wykroczenia
Nowelizacja ogranicza możliwość redukowania punktów karnych za najgroźniejsze zachowania, takie jak wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy wjazd na czerwonym świetle. To ukłon w stronę bezpieczeństwa i postulatu surowszego karania najbardziej ryzykownych manewrów.
Rolnicy z szybszymi traktorami
W odpowiedzi na postulaty środowiska rolniczego zwiększono dopuszczalną prędkość ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h. Według MI dzisiejsze maszyny są znacznie bardziej zaawansowane, stabilne i przystosowane do wyższych prędkości.
18-letni kierowcy autobusów? Tak – ale tylko na krótkich trasach
Zmiana przepisów otwiera drogę do pracy dla młodych kierowców zawodowych. 18-latek będzie mógł prowadzić autobus na liniach regularnych krótszych niż 50 kilometrów. Rząd liczy, że to pomoże w walce z deficytem kierowców.
Buspasy również dla zespołów ratownictwa medycznego
Kolejne rozwiązanie dotyczy ruchu w miastach – pojazdy medyczne będą mogły korzystać z buspasów nawet bez sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Wydłużono też możliwość jazdy buspasami dla samochodów elektrycznych i wodorowych – aż do końca 2027 roku.
Egzaminy dla ciężarówek również poza miastami
Zmiana ważna dla kandydatów na kierowców kategorii C, C+E i T – praktyczne egzaminy będą mogły odbywać się również na placach manewrowych poza granicami miast. Ma to odciążyć ruch w centrach i lepiej odzwierciedlić realne warunki jazdy ciężkimi pojazdami.







































Opublikuj komentarz