Most w Biechowach coraz bliżej. Powiat Koniński z kluczowym wsparciem finansowym
Budowa nowego mostu w Biechowach nad Wartą – jednej z największych inwestycji drogowo-mostowych w subregionie konińskim – nabiera realnych kształtów. Dzięki decyzji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego o przyznaniu 21,8 mln zł dofinansowania, projekt wchodzi w decydującą fazę przygotowań do realizacji. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 218 mln zł.
Most, estakada i nowe drogi – inwestycja strategiczna dla regionu
Planowany obiekt mostowy o długości 528 metrów będzie konstrukcją łukową z czternastoma przęsłami, w tym jednym nurtowym o rozpiętości 110 metrów. Powstaną też drogi dojazdowe o długości ponad kilometra, z jezdnią siedmiometrową, ścieżkami pieszo-rowerowymi i rondem po stronie gminy Kramsk. – To ogromne przedsięwzięcie techniczne, które znacząco poprawi komunikację w regionie i bezpieczeństwo podróżnych – podkreśla Sylwia Cichocka, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie.
Wspólny wysiłek wielu samorządów
Jak zaznacza starosta koniński Katarzyna Fryza, projekt nie byłby możliwy bez współpracy i zaangażowania wielu partnerów. Oprócz wkładu własnego powiatu w przedsięwzięcie włączają się:
- Województwo Wielkopolskie – 21,8 mln zł,
- Gmina Krzymów – 1,5 mln zł (uchwała już podjęta),
- Powiat Kolski – 1,5 mlz zł (uchwała podjęta dzisiaj)
- Gmina Kramsk – deklaracje udziału,
- Miasto Konin – zapowiedź wsparcia kwotą 2 mln zł (uchwała budżetowa w grudniu).
– Nie było łatwo zebrać tak duży wkład własny. Przez blisko rok prowadziliśmy rozmowy z samorządami i instytucjami, które mogłyby wesprzeć projekt. Dziś możemy powiedzieć, że jest to realne – podkreśla starosta Fryza.
Most jako element większej układanki komunikacyjnej
Wiceprzewodniczący Sejmiku Henryk Drzewiecki zaznaczył, że inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju sieci drogowej regionu i może pełnić funkcję „małej obwodnicy” dla Konina i Koła. – To nie tylko przeprawa przez Wartę, ale ważny odcinek drogi łączący północ z południem Wielkopolski, który w przyszłości może odciążyć miasto Konin z ruchu tranzytowego – mówił.
Taką perspektywę rozwoju widzą także parlamentarzyści. Poseł Tomasz Nowak (KO) wskazał, że most w Biechowach może otworzyć drogę do modyfikacji przebiegu trasy krajowej 25, co w przyszłości pozwoliłoby ominąć centrum Konina. Z kolei poseł Michał Pyrzyk (PSL) przypomniał, że projekt jest od dawna oczekiwany w regionie i symbolizuje determinację lokalnych władz. – Most w Biechowach to jak „Kartagina” Katona Starszego – temat powracający na każdą rozmowę o rozwoju regionu. I wreszcie – staje się faktem – podkreślił.
Inwestycja o znaczeniu strategicznym
Starostwo podkreśla, że projekt spełnia najwyższe normy techniczne, umożliwiające ruch ciężki, w tym wojskowy. Dlatego powiat aplikował także do Ministerstwa Obrony Narodowej o wpisanie mostu na listę inwestycji istotnych dla obronności państwa. Choć resort nie wydał jeszcze decyzji, władze powiatu nie wykluczają dalszych starań w tym kierunku.
Kiedy ruszy budowa?
Po zatwierdzeniu pełnego wkładu własnego i zakończeniu postępowania odwoławczego u wojewody wielkopolskiego, powiat koniński planuje złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Mosty dla regionów” już w pierwszym kwartale 2026 roku.
– To inwestycja na pokolenia. Dzięki niej powiat koniński stanie się jeszcze bardziej dostępny, a cały subregion – atrakcyjniejszy dla mieszkańców i inwestorów – podsumowuje starosta Katarzyna Fryza























Opublikuj komentarz