Czy Konin zyska nowe połączenia dalekobieżne? Społecznicy apelują o pociągi z Pomorza i Dolnego Śląska
W Koninie znów odżywa temat lepszego skomunikowania miasta z północą i południem Polski. Marcin Zacharek ze Stowarzyszenia RetroTrans Konin, wspólnie z radnym miejskim Jarosławem Sidorem, wystosowało do PKP Intercity oraz Ministerstwa Infrastruktury oficjalne pismo z propozycją uruchomienia nowych dalekobieżnych połączeń kolejowych przez Konin, Koło i Słupcę.
Autorzy pisma wskazują, że modernizacja linii kolejowej E20 i rosnąca popularność podróży pociągami to dobry moment, by przywrócić Koninowi znaczenie ważnego węzła na mapie połączeń krajowych. Społecznicy apelują o uruchomienie od letniego rozkładu jazdy 2026 roku dwóch nowych pociągów kategorii IC:
- Gdynia – Gdańsk – Bydgoszcz – Inowrocław – Koło – Konin – Słupca – Września – Poznań – Wrocław – Kudowa-Zdrój/Szklarska Poręba
- oraz pociągu powrotnego w relacji odwrotnej, z Dolnego Śląska na Pomorze.
Proponowany skład poranny miałby ruszać z Gdyni, a jego powrotny odpowiednik z Dolnego Śląska – w godzinach popołudniowych lub wieczornych. Dodatkowo w piśmie pojawia się sugestia, by nocny pociąg „Baltic Express” relacji Gdynia – Praga poprowadzić trasą przez Piotrków Kujawski, Koło, Konin, Słupcę i Wrześnię.
Argument: większy komfort i bezpieczeństwo podróży
Inicjatorzy wskazują, że bezpośrednie połączenia byłyby realnym ułatwieniem dla mieszkańców regionu – zwłaszcza studentów, kuracjuszy oraz turystów podróżujących do uzdrowisk w Kudowie-Zdroju, Jeleniej Górze czy do górskich miejscowości w Sudetach.
– Dla osób starszych, które często wybierają się do sanatoriów, brak przesiadek to nie tylko kwestia wygody, ale i poczucia bezpieczeństwa – podkreślają autorzy petycji.
W piśmie zwrócono też uwagę, że nowe połączenia mogłyby stać się atrakcyjną alternatywą dla ruchliwej i niebezpiecznej drogi krajowej nr 25, łączącej Konin z Bydgoszczą. Rozwój połączeń kolejowych miałby też zachęcać kierowców do przesiadki z aut prywatnych do pociągów – co wpisuje się w politykę zrównoważonego transportu.
Szansa dla regionu
Pomysł społeczników nie jest przypadkowy – Konin, położony na magistrali E20, przez lata był ważnym punktem tranzytowym między Poznaniem a Warszawą, ale w wielu dalekobieżnych relacjach został pominięty.
– Utworzenie bezpośredniego połączenia Konina z Wrocławiem i Trójmiastem przywróciłoby naszemu miastu należne miejsce na kolejowej mapie Polski – argumentują przedstawiciele RetroTrans Konin.
Teraz wszystko zależy od decyzji PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury. Czy postulaty mieszkańców znajdą odzwierciedlenie w letnim rozkładzie jazdy 2026 roku? Na odpowiedź przyjdzie jeszcze poczekać – ale głos społeczników jest jasny: Konin chce wrócić na główne kolejowe szlaki Polski.















Opublikuj komentarz