Co po Mercosurze? Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań handlowych – głos Wielkopolskiej Izby Rolniczej

Co po Mercosurze? Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań handlowych – głos Wielkopolskiej Izby Rolniczej

Groźba wejścia w życie umowy o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską a krajami Mercosur staje się coraz bardziej realna. Jak zauważają Andrzej Przepióra i Aleksander Poznański z Wielkopolskiej Izby Rolniczej, Polska pozostaje jednym z nielicznych państw, które otwarcie sprzeciwiają się porozumieniu. Francja, która do tej pory była sojusznikiem w tej sprawie, z powodu kryzysu polityczno-budżetowego może nie zdecydować się na weto.

Eksperci WIR podkreślają, że to dopiero początek. Na horyzoncie są kolejne umowy – m.in. z Australią, która jest poważnym producentem żywności – oraz negocjacje akcesyjne z Ukrainą. Dla polskiego i wielkopolskiego rolnictwa oznacza to konieczność zmierzenia się z konkurencją ze strony producentów działających w oparciu o znacznie mniej restrykcyjne przepisy niż te, które obowiązują w UE.

Jakie działania są konieczne według WIR?

1. Obniżenie kosztów produkcji.
Zdaniem ekspertów Izby, europejskie rolnictwo obciążone jest wysokimi kosztami m.in. przez ambitne cele klimatyczne. W Polsce dochodzą do tego wysokie czynsze dzierżawne ustalane w przetargach KOWR. Rozwiązaniem mogłaby być zmiana zasad dzierżawy oraz silniejsze wykorzystanie grup producenckich.

2. Równe standardy dla importu.
WIR apeluje, by wszystkie produkty trafiające na rynek UE spełniały identyczne normy jakościowe i bezpieczeństwa, jakie obowiązują unijnych rolników. Kontrola tego procesu w krajach trzecich jest trudna, ale konieczna.

3. Budowa silnych marek.
Polska eksportuje dużo żywności, jednak w większości pod markami zagranicznych sieci. Według Izby to ogromna strata, bo tracimy przewagę konkurencyjną. Budowanie polskich i regionalnych marek to klucz do utrzymania pozycji na rynku.

4. Patriotyzm konsumencki.
Przepióra i Poznański wskazują, że polski konsument wciąż w większości kieruje się wyłącznie ceną. Potrzebne są działania edukacyjne i promocyjne oraz przejrzyste znakowanie produktów, by klient wiedział, skąd pochodzi żywność, którą kupuje.

5. Nowa, lepiej skrojona Wspólna Polityka Rolna.
Zdaniem WIR polityka rolna powinna uwzględniać regionalne potrzeby. Ogromne środki, jakie mają trafić do rolnictwa (300 mld euro na dopłaty bezpośrednie i kolejne 80 mld z funduszy krajowych i regionalnych), powinny być dzielone tak, by odpowiadać na realne wyzwania regionów, np. Wielkopolski.

6. Innowacje i nowe technologie.
Izba zwraca uwagę, że bez wsparcia finansowego rolnicy nie będą w stanie wdrożyć innowacji, takich jak rolnictwo precyzyjne, cyfryzacja czy technologie ograniczające zużycie energii i wody. A bez tego polskie gospodarstwa mogą stracić konkurencyjność.

7. Wykorzystanie przewag konkurencyjnych.
Każde gospodarstwo musi określić swoją strategię – skalę produkcji albo niszowe specjalizacje. Polska powinna inwestować w przetwórstwo i sprzedaż gotowych produktów pod własnymi markami, zamiast opierać się na eksporcie surowców.

Szanse i zagrożenia według Izby

Choć przed rolnikami stoją ogromne wyzwania, eksperci WIR podkreślają, że nie brakuje też pozytywnych sygnałów. Popyt na żywność rośnie, a polski eksport w 2024 roku osiągnął rekordowe wyniki. Dodatkowo po latach przerwy Chiny ponownie otworzyły się na polski drób.

„Mamy jako kraj i region dobrą pozycję wyjściową, ale nie możemy spocząć na laurach. Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana – a tych zmian w otoczeniu rolnictwa jest obecnie bardzo wiele. Trzeba się do nich dostosować” – podkreślają autorzy opracowania.


🔹 Artykuł powstał na podstawie opracowania Wielkopolskiej Izby Rolniczej przygotowanego przez Andrzeja Przepiórę i Aleksandra Poznańskiego.

Obraz wygenerowany AI

Opublikuj komentarz

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w naszej Polityce Prywatności. View more
Cookies settings
Zgoda
Sprzeciw
Polityka Prywatności i plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
Polityka prywatności, RODO i regulamin serwisu www.e-konin.pl 1. Informacje ogólne: Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych przekazanych przez Użytkowników w związku z korzystaniem przez nich z usług serwisu. 2. Administratorem danych osobowych zawartych w serwisie jest Theo Witold Michalak z siedzibą w Koninie 62-500, ul. Żwirki i Wigury 25A. Wydawcą portalu jest Witold Michalak. 3. W trosce o bezpieczeństwo, stale reagujemy na zgodność działania z odpowiednimi aktami prawnymi – ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego. 4. Dane Osobowe przetwarzane są na podstawie zgody wyrażanej przez Użytkownika oraz w przypadkach, w których przepisy prawa upoważniają Administratora do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub w celu realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. 5. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniach w następujący sposób: poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje, poprzez gromadzenie plików “cookies” 6. Serwis zbiera informacje dobrowolnie podane przez Użytkownika. 7. Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki, jako pomoc przy wykrywaniu spamu. 8. Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu. 9. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza np. w celu dokonania procesu obsługi kontaktu informacyjnego. 10. Dane osobowe pozostawione w serwisie nie zostaną sprzedane ani udostępnione osobom trzecim, zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie danych osobowych. 11. Do danych zawartych w formularzu przysługuje wgląd osobie fizycznej, która je tam umieściła. Osoba ta ma również praw do modyfikacji i zaprzestania przetwarzania swoich danych w dowolnym momencie. 12. Zastrzegamy sobie prawo do zmiany w polityce ochrony prywatności serwisu, na które może wpłynąć rozwój technologii internetowej, ewentualne zmiany prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz rozwój naszego serwisu internetowego. O wszelkich zmianach będziemy informować w sposób widoczny i zrozumiały. 13. W Serwisie mogą pojawiać się linki do innych stron internetowych. Takie strony internetowe działają niezależnie od Serwisu i nie są w żaden sposób nadzorowane przez serwis www.e-konin.pl. Strony te mogą posiadać własne polityki dotyczące prywatności oraz regulaminy, z którymi zalecamy się zapoznać. 14. Zakaz używania treści oraz materiałów wizualnych publikowanych na serwisie www.e-konin.pl bez zgody właściciela. W razie wątpliwości co któregokolwiek z zapisów niniejszej polityki prywatności jesteśmy do dyspozycji – nasze dane znaleźć można w zakładce – Kontakt. 15. Pliki cookies (ciasteczka) 15.1. Serwis korzysta z plików cookies – małych plików tekstowych wysyłanych do urządzenia końcowego użytkownika (komputera, smartfona itp.), które są zapisywane na jego urządzeniu podczas odwiedzania strony internetowej. 15.2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości serwisu do preferencji użytkownika,
    • optymalizacji korzystania z serwisu (np. zapamiętywania ustawień użytkownika),
    • tworzenia anonimowych statystyk odwiedzin, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony,
    • utrzymania sesji użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie ponownie wpisywać loginu i hasła.
15.3. W ramach serwisu stosowane są dwa rodzaje plików cookies:
    • sesyjne – tymczasowe pliki przechowywane na urządzeniu użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony lub wyłączenia przeglądarki,
    • stałe – przechowywane na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.
15.4. Pliki cookies mogą być również wykorzystywane przez współpracujących z serwisem partnerów (np. Google – w celu prowadzenia statystyk w ramach Google Analytics lub emisji reklam w ramach Google AdSense). 15.5. Użytkownik ma możliwość samodzielnego zarządzania plikami cookies. Przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies na urządzeniu użytkownika, jednak ustawienia te mogą zostać zmienione. Użytkownik może w każdej chwili zablokować automatyczną obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki lub zażądać informacji o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Ograniczenie stosowania cookies może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne w serwisie. 15.6. Szczegółowe informacje na temat obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach używanej przeglądarki internetowej.
Save settings
Cookies settings