Kolej Konin–Turek: formalnie nierozwiązana, faktycznie martwa. Co dalej z miliardowym projektem?
Choć politycy ogłosili koniec budowy linii kolejowej z Konina do Turku, rzeczywistość prawna i finansowa jest mniej oczywista. Nasza redakcja ustaliła, że umowa z PKP PLK formalnie wciąż obowiązuje, a dokumentacja projektowa kosztowała już kilka milionów złotych. Pytania o transparentność, przyszłość transportu publicznego w regionie i odpowiedzialność za wydane środki pozostają bez odpowiedzi.
Projekt nadal istnieje na papierze
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego potwierdził redakcji e-Konin, że umowa zawarta z PKP PLK w styczniu 2023 r. nie została rozwiązana. Trwają prace nad porozumieniem, które zakończy formalnie współpracę. Tymczasem firma Multiconsult, wykonawca dokumentacji projektowej, wciąż widnieje na liście partnerów inwestycji.
W odpowiedzi przesłanej do naszej redakcji czytamy:
„W roku 2024 całość wydatków poniesionych na realizację dokumentacji projektowej wyniosła 2 mln 682 tys. zł, a w 2025 r. – 1 mln 63 tys. zł. Łącznie wydano 3 745 074,67 zł, co stanowi 0,57% zabezpieczonych środków. (…) Prace projektowe zostały wstrzymane już w roku ubiegłym.”
PKP PLK milczy, Ministerstwo unika odpowiedzi
Redakcja e-Konin wysłała pytania do PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Ministerstwa Infrastruktury. PKP PLK zasłania się „trwającymi procedurami formalnymi”, ale nie podaje szczegółów. Ministerstwo nie odpowiedziało w ogóle, mimo wysłania ponaglenia. Dlatego wystąpiliśmy z wnioskami w trybie dostępu do informacji publicznej – czekamy na odpowiedzi.
Poseł Ryszard Bartosik: „Projekt nie został formalnie zażegnany”
W rozmowie z naszą redakcją poseł Ryszard Bartosik (PiS) stwierdził, że projekt został porzucony nieformalnie i bez dokumentów:
– Zawieszono projekt pozaustrojowo, bezprawnie, bez formalnych dokumentów. To bardzo dobrze, bo może jeszcze wrócimy do władzy i projekt uruchomimy z powrotem.”
Według posła: „Tomasz Nowak zamordował ten projekt, tak trzeba to powiedzieć”. Bartosik zapowiedział możliwość złożenia interpelacji oraz nie wykluczył interwencji u marszałka województwa.
Multiconsult i samorządy – kto zyskał, kto stracił?
Warto zauważyć, że wykonawca dokumentacji – firma Multiconsult – zrealizował prace projektowe, mimo iż linia nie powstanie. Samorządy lokalne sfinansowały część kosztów (ok. 0,5% planowanego udziału) i obecnie nie wiedzą, czy środki zostaną im zwrócone.
– Lokalne samorządy tj. gminy i powiaty zaangażowane w realizację Projektu poniosły w sumie, w związku z realizacją Projektu, koszty w wysokości ok. 0,5 % środków, które miały zabezpieczone na ten cel (udział procentowy jest mniejszy niż ten opisany powyżej na poziome 0,57 % ponieważ pomniejszony jest o koszty za rok 2025, których lokalne samorządy już nie ponosiły). – czytamy w odpowiedzi od UMWW.
Nowe autobusy zamiast kolei
Urząd Marszałkowski zapowiada wdrożenie alternatywy w postaci transportu autobusowego. W ramach rozbudowy siatki połączeń wojewódzkich planowane są nowe linie:
– A01 Sompolno – Konin – Turek przez Tuliszków,
– A09 Sompolno – Koło – Turek,
– A10 Jarocin – Turek,
– A11 Turek – Września,
– A19 Kalisz – Turek.
Trwają także rozmowy o integracji z rozkładami Kolei Wielkopolskich oraz wprowadzeniu wspólnego biletu.
Co dalej?
Choć ogłoszono koniec budowy linii kolejowej Turek–Konin, umowa z PKP PLK wciąż obowiązuje. Formalnego zakończenia brak, a odpowiedzialność za miliony złotych publicznych środków – rozmyta. Oczekujemy dalszych wyjaśnień od instytucji centralnych i deklarujemy, że nie zrezygnujemy z dochodzenia prawdy w tej sprawie.
Opublikuj komentarz