„Bezpieczne Tatowanie”. Kampania ojców o prawo do obecności w życiu dziecka

„Bezpieczne Tatowanie”. Kampania ojców o prawo do obecności w życiu dziecka

Co drugi weekend – tyle czasu z dzieckiem przewiduje dla wielu ojców obowiązujące prawo rodzinne w Polsce. W przypadku rozpadu związku to często maksimum kontaktów, jakie udaje się uzyskać. W odpowiedzi na dramatyczne sytuacje rodziców – głównie ojców – zainicjowana została kampania społeczna „Bezpieczne Tatowanie”. To oddolny apel o pilne zmiany w prawie i praktyce sądowej.

Za kampanią stoi Wojciech Miga, ojciec trzyletniego Olusia z Gdańska, a także organizator ogólnopolskich protestów rodziców. – „Bycie tatą” w Polsce oznacza dziś często bycie „płatnikiem alimentów”, bez możliwości realnego wpływu na wychowanie dziecka – mówi Miga. – „Bezpieczne Tatowanie” to zbiór 21 postulatów reformy prawa rodzinnego, nad którym pracowaliśmy razem z innymi rodzicami i dziadkami.

Od ponad roku w ramach inicjatywy Strajk Ojców Online organizujemy protesty w Warszawie. Kolejno miały miejsce 16 maja i 27 września 2024 r., a następnie: 7 marca Protest Rodziców i Dziadków  oraz  24 maja 2025 r. – w ramach Marszu Rodzin we współpracy z Fundacją Kocham Cię Tato. Obecnie przygotowujemy duży protest pod Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w drugiej połowie września 2025 r. Równolegle rozwijamy kampanię Bezpieczne Tatowanie, która nabiera rozpędu.

Więcej o Marszu Rodzin dla Dzieci, których nie przytulimy w Dzień Dziecka pisaliśmy tutaj.

Problem systemowy

W materiale kampanii wskazano, że wiele sądów rodzinnych przyznaje ojcom ograniczone kontakty, a w przypadku sporów między rodzicami przewlekłość postępowań prowadzi do trwałego zerwania więzi z dzieckiem. Dokument kampanii opisuje także zjawisko alienacji rodzicielskiej – uporczywego i celowego utrudniania kontaktów z jednym z rodziców – które, mimo że nie ma statusu jednostki chorobowej, jest coraz częściej wskazywane jako realny i dotkliwy problem społeczny.

Długie miesiące, oczekiwania na zabezpieczenie kontaktów na czas procesu czy przewlekłość spraw powodują osłabienie więzi z dzieckiem, której potem nikt nie pomaga odbudować. Do tego dochodzi problem egzekwowalności wyroków – w wielu przypadkach, mimo wygranej w sądzie i pozytywnych opinii biegłych, ojcowie i tak nie mogą widywać dzieci, ponieważ druga strona nie respektuje orzeczeń. – opisuje nam Miga.

Twórcy kampanii podkreślają, że obecny system:

  • nie egzekwuje orzeczeń sądowych,
  • nie chroni więzi rodzinnych w czasie procesów,
  • naraża dzieci na poważne skutki psychologiczne.

Jak czytamy w apelu: „W sprawach rodzinnych kluczowy jest czas – to on buduje lub niszczy więzi. Straconego czasu z dzieckiem nie da się odzyskać.”

21 postulatów do władz

W ramach kampanii sformułowano 21 postulatów zmian, wśród których znajdują się m.in.:

  • skrócenie terminów postępowań i badań OZSS,
  • realna egzekucja wyroków rodzinnych,
  • penalizacja uporczywego utrudniania kontaktów z dzieckiem,
  • uznanie opieki naprzemiennej jako domyślnej formy opieki,
  • obowiązkowe szkolenia dla sędziów i biegłych,
  • objęcie spraw bez porozumienia tzw. „procedurą Olusiową” – szybką, interdyscyplinarną ścieżką z udziałem specjalistów.

Postulaty zostały już zaprezentowane m.in. w Ministerstwie Sprawiedliwości podczas spotkania z Panią Ministrą Zuzanną Rudzińską-Bluszcz, a także w Sejmie podczas rozmów z posłami Marcinem Józefaciukiem i Maciejem Tomczykiewiczem.

Nasze postulaty pozytywnie zaopiniowali wybitni specjaliści w dziedzinie prawa i psychologii rodzinnej, w tym adw. dr Honorata Janik-Skowrońska – autorka opracowania naukowego Piecza współdzielona, na której swoje prace opiera Komisja Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego w resorcie sprawiedliwości, adw. dr Oliwia Owczarz, specjalistka i praktyk prawa rodzinnego, oraz psycholog kliniczny z wieloletnią praktyką  Witold Bomba. – podkreślił Wojciech Miga autor i koordynator kampanii „Bezpieczne Tatowanie” oraz „Strajk Ojców Online”

Spot z przesłaniem

Kampanii towarzyszy spot wideo (poniżej tekstu) skierowany do młodych mężczyzn, którzy planują założyć rodzinę. – Chcemy w przystępny sposób uświadamiać przyszłych i obecnych ojców o ich prawach i ryzykach związanych z obecnym stanem prawnym – wyjaśnia Miga.

Spot zawiera mocne przesłanie:

Masz prawo być tatą. Prawdziwym, obecnym, zaangażowanym. A nie tylko weekendowym ojcem.”

Nadzieja na zmianę

Naszym celem nie jest protestowanie – deklaruje Wojciech Miga. – Gdy uda się wprowadzić konieczne zmiany, przekształcimy Strajk Ojców Online w fundację wspierającą dzietność w Polsce. Chcemy zakończyć cierpienie wielu rodzin, które dziś pozostaje niezauważone przez system.

Postępy kampanii można śledzić na stronie: www.bezpiecznetatowanie.pl

Opublikuj komentarz

Polityka Prywatności i plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
eu_cookies_bar
eu_cookies_bar_block
eu_cookies_bar_decline
Polityka prywatności, RODO i regulamin serwisu www.e-konin.pl 1. Informacje ogólne: Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych przekazanych przez Użytkowników w związku z korzystaniem przez nich z usług serwisu. 2. Administratorem danych osobowych zawartych w serwisie jest Theo Witold Michalak z siedzibą w Koninie 62-500, ul. Żwirki i Wigury 25A. Wydawcą portalu jest Witold Michalak. 3. W trosce o bezpieczeństwo, stale reagujemy na zgodność działania z odpowiednimi aktami prawnymi – ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego. 4. Dane Osobowe przetwarzane są na podstawie zgody wyrażanej przez Użytkownika oraz w przypadkach, w których przepisy prawa upoważniają Administratora do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub w celu realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. 5. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniach w następujący sposób: poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje, poprzez gromadzenie plików “cookies” 6. Serwis zbiera informacje dobrowolnie podane przez Użytkownika. 7. Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki, jako pomoc przy wykrywaniu spamu. 8. Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu. 9. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza np. w celu dokonania procesu obsługi kontaktu informacyjnego. 10. Dane osobowe pozostawione w serwisie nie zostaną sprzedane ani udostępnione osobom trzecim, zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie danych osobowych. 11. Do danych zawartych w formularzu przysługuje wgląd osobie fizycznej, która je tam umieściła. Osoba ta ma również praw do modyfikacji i zaprzestania przetwarzania swoich danych w dowolnym momencie. 12. Zastrzegamy sobie prawo do zmiany w polityce ochrony prywatności serwisu, na które może wpłynąć rozwój technologii internetowej, ewentualne zmiany prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz rozwój naszego serwisu internetowego. O wszelkich zmianach będziemy informować w sposób widoczny i zrozumiały. 13. W Serwisie mogą pojawiać się linki do innych stron internetowych. Takie strony internetowe działają niezależnie od Serwisu i nie są w żaden sposób nadzorowane przez serwis www.e-konin.pl. Strony te mogą posiadać własne polityki dotyczące prywatności oraz regulaminy, z którymi zalecamy się zapoznać. 14. Zakaz używania treści oraz materiałów wizualnych publikowanych na serwisie www.e-konin.pl bez zgody właściciela. W razie wątpliwości co któregokolwiek z zapisów niniejszej polityki prywatności jesteśmy do dyspozycji – nasze dane znaleźć można w zakładce – Kontakt. 15. Pliki cookies (ciasteczka) 15.1. Serwis korzysta z plików cookies – małych plików tekstowych wysyłanych do urządzenia końcowego użytkownika (komputera, smartfona itp.), które są zapisywane na jego urządzeniu podczas odwiedzania strony internetowej. 15.2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości serwisu do preferencji użytkownika,
    • optymalizacji korzystania z serwisu (np. zapamiętywania ustawień użytkownika),
    • tworzenia anonimowych statystyk odwiedzin, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony,
    • utrzymania sesji użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie ponownie wpisywać loginu i hasła.
15.3. W ramach serwisu stosowane są dwa rodzaje plików cookies:
    • sesyjne – tymczasowe pliki przechowywane na urządzeniu użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony lub wyłączenia przeglądarki,
    • stałe – przechowywane na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.
15.4. Pliki cookies mogą być również wykorzystywane przez współpracujących z serwisem partnerów (np. Google – w celu prowadzenia statystyk w ramach Google Analytics lub emisji reklam w ramach Google AdSense). 15.5. Użytkownik ma możliwość samodzielnego zarządzania plikami cookies. Przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies na urządzeniu użytkownika, jednak ustawienia te mogą zostać zmienione. Użytkownik może w każdej chwili zablokować automatyczną obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki lub zażądać informacji o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Ograniczenie stosowania cookies może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne w serwisie. 15.6. Szczegółowe informacje na temat obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach używanej przeglądarki internetowej.
Save settings
Cookies settings