47 tysięcy złotych za urlop wójta. Radny stawia zarzut – gmina odpowiada: działaliśmy zgodnie z prawem

47 tysięcy złotych za urlop wójta. Radny stawia zarzut – gmina odpowiada: działaliśmy zgodnie z prawem

W Kazimierzu Biskupim zawrzało po wpisie radnego Kamila Szadkowskiego, który w mediach społecznościowych zakwestionował zasadność wypłaty ponad 47 tysięcy złotych brutto ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wójta Grzegorza Maciejewskiego. Jak podkreślił, środki te wypłacono z budżetu gminy, a jego zdaniem – można było tego uniknąć. Gmina odniosła się do zarzutów, wskazując jasno: wypłata była zgodna z obowiązującym prawem, a sytuacja miała konkretne przyczyny organizacyjne.

Zarzuty radnego

Radny Kamil Szadkowski opublikował 11 czerwca wpis, w którym – powołując się na raport pokontrolny Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu – wskazał, że doszło do naruszenia przepisów prawa pracy. Jego zdaniem wójt mógł skorzystać z zaległego urlopu na początku nowej kadencji, co pozwoliłoby uniknąć wypłaty ekwiwalentu. Radny podkreślił, że w raporcie RIO wskazano, iż nie podjęto działań, które mogłyby zapobiec tej wypłacie, a możliwe było zastosowanie art. 171 § 3 Kodeksu pracy.

Szadkowski zaznaczył, że nie jest to jego interpretacja, lecz ustalenia kontroli RIO, i załączył zdjęcie fragmentu dokumentu. Dodał również, że jego wpis nie ma charakteru personalnego, a wynika z troski o finanse gminy i obowiązku informowania mieszkańców.

Co ciekawe, choć radny publicznie skrytykował politykę wójta, tego samego dnia – 11 czerwca – zagłosował za udzieleniu absolutorium. W głosowaniu nad wotum zaufania nie zagłosował „przeciw” był jedynym, który „wstrzymał się” – pozostali radni jednogłośnie zagłosowali „za”.

Gmina odpowiada: obowiązek, nie nadużycie

W odpowiedzi na publiczne zarzuty radnego, poprosiliśmy Urząd Gminy Kazimierz Biskupi o stanowisko w tej sprawie. Jak podkreślono, wypłata ekwiwalentu za urlop nie była nadużyciem, lecz obowiązkiem pracodawcy – zgodnym z przepisami prawa pracy i orzecznictwem sądów.

„Nie można czynić zarzutu z nadużycia prawa do żądania ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy pracownikowi, który nie miał możliwości skorzystania z tego urlopu” – czytamy w komunikacie gminy. Wójt, jako pracownik samorządowy, nie miał warunków do wzięcia urlopu z uwagi na natłok obowiązków w okresie przełomu kadencji, prowadzonej przez ponad pół roku kontroli RIO, przygotowań do wyborów samorządowych i parlamentarnych oraz realizacji kluczowych zadań budżetowych.

Gmina przypomina też, że to nie pracownik (wójt), lecz pracodawca organizuje czas pracy i decyduje o terminie urlopu. W tym przypadku nie zawarto porozumienia przewidzianego w art. 171 § 3 Kodeksu pracy, ponieważ realnie nie było przestrzeni organizacyjnej na wykorzystanie urlopu. Przypomniano także, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie zaleciła zwrotu środków do budżetu, co samo w sobie świadczy o legalności działania.

Sytuacja nadinterpretowana?

Z perspektywy mieszkańców może się wydawać, że temat wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop urósł do nieproporcjonalnych rozmiarów. Tymczasem przepisy prawa są w tym zakresie dość precyzyjne – obowiązek wypłaty ekwiwalentu spoczywa na pracodawcy w razie rozwiązania stosunku pracy. I to właśnie miało miejsce w przypadku zakończenia kadencji wójta, mimo że został on wybrany ponownie.

Co istotne – wypowiedź radnego pojawiła się dopiero po głosowaniu nad absolutorium, podczas którego… nie zagłosował on przeciw, co mogłoby być czytelnym sygnałem sprzeciwu wobec polityki wójta. Warto więc zadać pytanie: czy motywacją była troska o finanse gminy, czy może polityczna manifestacja?

Zespół, który pracuje na wynik

Wójt Grzegorz Maciejewski, komentując przyznanie absolutorium, podkreślił, że to efekt pracy całego zespołu: urzędników, radnych, sołtysów, OSP i mieszkańców. – „W ubiegłym roku przekroczyliśmy magiczną kwotę 30 milionów złotych na inwestycje. W tym roku ją powtórzymy” – mówił wójt.

Podsumowując: choć publiczne dyskusje i kontrola działań władzy są fundamentem demokracji, warto opierać się na pełnym obrazie faktów – nie tylko fragmentarycznych interpretacjach. A gmina Kazimierz Biskupi, jak pokazują liczby i kolejne inwestycje, wciąż pracuje na rzecz rozwoju i dobra mieszkańców.

Opublikuj komentarz

Polityka Prywatności i plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
eu_cookies_bar
eu_cookies_bar_block
Polityka prywatności, RODO i regulamin serwisu www.e-konin.pl 1. Informacje ogólne: Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych przekazanych przez Użytkowników w związku z korzystaniem przez nich z usług serwisu. 2. Administratorem danych osobowych zawartych w serwisie jest Theo Witold Michalak z siedzibą w Koninie 62-500, ul. Żwirki i Wigury 25A. Wydawcą portalu jest Witold Michalak. 3. W trosce o bezpieczeństwo, stale reagujemy na zgodność działania z odpowiednimi aktami prawnymi – ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego. 4. Dane Osobowe przetwarzane są na podstawie zgody wyrażanej przez Użytkownika oraz w przypadkach, w których przepisy prawa upoważniają Administratora do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub w celu realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. 5. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniach w następujący sposób: poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje, poprzez gromadzenie plików “cookies” 6. Serwis zbiera informacje dobrowolnie podane przez Użytkownika. 7. Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki, jako pomoc przy wykrywaniu spamu. 8. Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu. 9. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza np. w celu dokonania procesu obsługi kontaktu informacyjnego. 10. Dane osobowe pozostawione w serwisie nie zostaną sprzedane ani udostępnione osobom trzecim, zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie danych osobowych. 11. Do danych zawartych w formularzu przysługuje wgląd osobie fizycznej, która je tam umieściła. Osoba ta ma również praw do modyfikacji i zaprzestania przetwarzania swoich danych w dowolnym momencie. 12. Zastrzegamy sobie prawo do zmiany w polityce ochrony prywatności serwisu, na które może wpłynąć rozwój technologii internetowej, ewentualne zmiany prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz rozwój naszego serwisu internetowego. O wszelkich zmianach będziemy informować w sposób widoczny i zrozumiały. 13. W Serwisie mogą pojawiać się linki do innych stron internetowych. Takie strony internetowe działają niezależnie od Serwisu i nie są w żaden sposób nadzorowane przez serwis www.e-konin.pl. Strony te mogą posiadać własne polityki dotyczące prywatności oraz regulaminy, z którymi zalecamy się zapoznać. 14. Zakaz używania treści oraz materiałów wizualnych publikowanych na serwisie www.e-konin.pl bez zgody właściciela. W razie wątpliwości co któregokolwiek z zapisów niniejszej polityki prywatności jesteśmy do dyspozycji – nasze dane znaleźć można w zakładce – Kontakt. 15. Pliki cookies (ciasteczka) 15.1. Serwis korzysta z plików cookies – małych plików tekstowych wysyłanych do urządzenia końcowego użytkownika (komputera, smartfona itp.), które są zapisywane na jego urządzeniu podczas odwiedzania strony internetowej. 15.2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości serwisu do preferencji użytkownika,
    • optymalizacji korzystania z serwisu (np. zapamiętywania ustawień użytkownika),
    • tworzenia anonimowych statystyk odwiedzin, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony,
    • utrzymania sesji użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie ponownie wpisywać loginu i hasła.
15.3. W ramach serwisu stosowane są dwa rodzaje plików cookies:
    • sesyjne – tymczasowe pliki przechowywane na urządzeniu użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony lub wyłączenia przeglądarki,
    • stałe – przechowywane na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.
15.4. Pliki cookies mogą być również wykorzystywane przez współpracujących z serwisem partnerów (np. Google – w celu prowadzenia statystyk w ramach Google Analytics lub emisji reklam w ramach Google AdSense). 15.5. Użytkownik ma możliwość samodzielnego zarządzania plikami cookies. Przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies na urządzeniu użytkownika, jednak ustawienia te mogą zostać zmienione. Użytkownik może w każdej chwili zablokować automatyczną obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki lub zażądać informacji o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Ograniczenie stosowania cookies może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne w serwisie. 15.6. Szczegółowe informacje na temat obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach używanej przeglądarki internetowej.
Save settings
Cookies settings