Niebezpieczny zjazd z DK 92. Kolejne wypadki, gmina apeluje o przebudowę
Zjazd z Drogi Krajowej nr 92 w stronę zakładów Bioproten przy ulicy Konińskiej w Brzeźnie to jedno z bardziej niebezpiecznych miejsc na drogowej mapie regionu. Tylko w tym roku doszło tam do dwóch groźnych wypadków.
Pierwsze zdarzenie miało miejsce w marcu – jedna osoba została wówczas poważnie ranna. Do drugiego wypadku doszło 13 maja. W skręcającego w kierunku Bioprotenu busa uderzyła osobowa toyota prowadzona przez kobietę. Dwie osoby zostały poszkodowane i trafiły do szpitala.
Jak wynika z policyjnych statystyk, od 2020 roku w tym miejscu odnotowano już cztery wypadki (w tym dwa tegoroczne) oraz osiem kolizji. Łącznie poszkodowanych zostało siedem osób.
Problem bezpieczeństwa tego zjazdu był poruszany podczas marcowej sesji Rady Gminy Krzymów. Radni Anna Młodziniak i Artur Wróbel apelowali wówczas o konieczność przebudowy drogi i wyznaczenie w tym miejscu lewoskrętu. Zwrócili się z prośbą o interwencję do wójt Danuty Mazur. Pismo zostało wysłane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a odpowiedź niedawno wpłynęła do urzędu gminy.
Z dokumentu wynika, że droga prowadząca do Bioprotenu nie figuruje w ewidencji dróg publicznych i formalnie jest drogą wewnętrzną. Dyrekcja przeanalizowała też dane o natężeniu ruchu – średnio 7623 pojazdy na dobę, przy średniej krajowej wynoszącej 13 574 pojazdów (na podstawie pomiarów z lat 2020–2021).
GDDKiA zaznacza, że strefy aktywności gospodarczej, które powstają z dala od pasa drogi krajowej, nie podlegają opiniowaniu przez dyrekcję, a co za tym idzie – nie wpływa ona na ich obsługę komunikacyjną. W związku z tym – jak czytamy w piśmie – realizacja przebudowy mogłaby nastąpić jedynie z inicjatywy i przy udziale finansowym gminy.
Dyrekcja powołuje się przy tym na art. 29 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, który stanowi, że budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela bądź użytkownika przyległych nieruchomości – po uzyskaniu odpowiedniej decyzji zarządcy drogi.
Wójt Danuta Mazur przyznaje, że podobne doświadczenie gmina już ma – mowa o przebudowie zjazdu do firmy Kupiec. – Wówczas koszt modernizacji odcinka DK 92 wraz z budową lewoskrętu wyniósł około 700 tysięcy złotych.
– Wobec czego to nie jest mały wydatek. I faktycznie jest to duże obciążenie dla gminy – mówi Danuta Mazur.
Wójt zauważa także, że droga do firm nie tylko pełni funkcję wewnętrznej, ale ma również status drogi gminnej. Dodatkowo dane przedstawione przez GDDKiA na temat natężenia ruchu uważa za nieaktualne.
Gmina planuje skierować kolejne pismo do GDDKiA z prośbą o ponowną analizę sytuacji i uwzględnienie aktualnych warunków komunikacyjnych.
Źródło: Gmina Krzymów


Opublikuj komentarz