Finansowanie przebudowy mostu w Koninie zatwierdzone – prace ruszą latem
W środę, 20 marca 2025 roku, na nowo oddanym moście pieszo-rowerowym nad Kanałem Ulgi w Koninie odbyła się konferencja prasowa z udziałem posła na Sejm RP Tomasza Piotra Nowaka oraz prezydenta miasta Konina Piotra Korytkowskiego. Spotkanie poświęcone było ogłoszeniu decyzji o przyznaniu środków na modernizację wschodniego mostu na Trasie Warszawskiej. Informacja ta jest kluczowa dla mieszkańców, którzy od lat oczekiwali na realizację tej inwestycji.
Ponad 38 milionów złotych na modernizację mostu
Minister finansów, po rekomendacji wojewody wielkopolskiego oraz pozytywnej opinii ministra funduszy i polityki regionalnej, zatwierdził finansowanie przedsięwzięcia. Z budżetu państwa na ten cel przeznaczono 38,8 mln zł, które zostaną wykorzystane na gruntowną modernizację wschodniego mostu na drodze krajowej nr 92.
Poseł Tomasz Piotr Nowak podkreślił, że decyzja ta jest efektem wieloletnich działań samorządu i parlamentarzystów. Prezydent Piotr Korytkowski zaznaczył natomiast, że miasto jest gotowe do realizacji inwestycji, a po zakończeniu procedury przetargowej prace mogą rozpocząć się już latem tego roku.
Harmonogram prac
Zgodnie z planem, przetarg na wykonawcę zostanie ogłoszony w kwietniu 2025 roku. Jeśli proces wyboru przebiegnie bez zakłóceń, modernizacja mostu rozpocznie się w czerwcu lub lipcu i potrwa około dwóch lat. Nowa konstrukcja powinna być gotowa do użytku w 2027 roku.
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Koninie, Grzegorz Pająk, podkreślił, że miasto posiada wszystkie niezbędne pozwolenia na budowę, a także zaktualizowaną dokumentację i kosztorys, co pozwala na sprawne rozpoczęcie prac, o ile nie będzie odwołań przetargowych.
Zakres modernizacji i finansowanie
Projekt przewiduje:
- przebudowę 140 metrów mostu oraz wymianę całej konstrukcji nośnej,
- budowę drogi rowerowej,
- likwidację ciepłociągu biegnącego wzdłuż mostu i jego przełożenie.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 48,3 mln zł, z czego 38,8 mln zł pochodzi z budżetu państwa, a 9,5 mln zł pokryje miasto Konin. Finansowanie będzie realizowane w ramach trzech kolejnych budżetów.
Utrudnienia dla mieszkańców
Realizacja inwestycji będzie wiązała się z czasowym zamknięciem mostu, co wpłynie na organizację ruchu w mieście. Władze Konina zapewniają jednak, że będą dążyć do minimalizacji utrudnień dla mieszkańców i kierowców.
Otwarcie mostu pieszo-rowerowego nad Kanałem Ulgi, na którym odbyła się konferencja, to pierwszy krok w kierunku realizacji koncepcji „Ekologicznego salonu miasta” – nowoczesnej i przyjaznej mieszkańcom przestrzeni miejskiej. Przebudowa mostu na Trasie Warszawskiej wpisuje się w szerszą strategię rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w Koninie.