KOLEJ DO TURKU Z KONINA ODJECHAŁA❗️🚂
Nie będą kontynuowane prace nad połączeniem kolejowym W9 Konin- Turek❗️ Protesty mieszkańców, działania samorządowców oraz Posłów przyniosły pozytywne efekty. Otrzymaliśmy właśnie komunikat z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu i wstrzymaniu realizacji projektu „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin”.
W 2020 roku w ramach naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił projekt pn. „Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin” jako jeden z pięciu projektów na terenie województwa. Projekt zakładał, że nowo wybudowana linia kolejowa przyczyni się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego tego regionu i usprawni transport z Turku przez Konin do stolicy województwa – Poznania.
Koszt projektu oszacowano na etapie opracowanego na potrzeby naboru „Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego” na około 660 mln złotych. Podczas prac projektowych przygotowano kilka wariantów przebiegu linii kolejowej. Po ich szczegółowej analizie oraz omówieniu z zainteresowanymi jednostkami samorządu terytorialnego wskazano wariant W9, który wybrano do dalszego procedowania.
Po zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania w ramach programu i podpisaniu stosowanych umów przyjęto formułę dwuetapową. Najpierw założono opracowanie dokumentacji projektowej, a dopiero w drugim kroku wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Nastąpiła faza projektowa linii dla rekomendowanego wariantu W9. Przedmiotowy wariant zakładał budowę nowej linii kolejowej na odcinku Konin – Turek przez Tuliszków, z siedmioma punktami obsługi pasażerskiej i czterema przystankami w ramach rezerwy terenowej. Linia miała zostać zelektryfikowana, a szacunkowy czas przejazdu na trasie Turek – Poznań określony został na około 130 minut.
W ramach dokumentacji projektowej opracowana została koncepcja programowo-przestrzenna, która uszczegółowiła rozwiązania techniczne na podstawie przeprowadzonych uzgodnień z zarządcami cieków, dróg, wykonanych badań geotechnicznych gruntu oraz oddziaływania na środowisko. Przeprowadzone analizy wskazywały na znaczący wzrost kosztów takiej inwestycji z 660 mln złotych pierwotnie planowanych do ponad 1,1 mld złotych.
PKP Polskie Linie Kolejowe będące realizatorem programu wspólnie z województwem wielkopolskim podjęły rozmowy na temat dalszego procedowania projektu.
Strony podjęły wspólne stanowisko o wstrzymaniu jego dalszej realizacji. Główną przyczyną, która miała wpływ na tę decyzję, był brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Strona samorządowa, jak również realizator programu, musiałaby zapewnić znacząco zwiększone środki w realizację inwestycji. Wzięto też pod uwagę to, że realizacja projektu w wybranym wariancie spotkała się z negatywnym stanowiskiem części samorządów z tego terenu, a także z protestami społecznymi.
17 lutego 2025 roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu odbyło się spotkanie z udziałem zainteresowanych stron, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zaangażowanych jednostek samorządu terytorialnego oraz Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, podczas którego oficjalnie poinformowano o podjęciu decyzji o wstrzymaniu prac nad projektem.
– „Samorząd Województwa Wielkopolskiego nieustannie zabiega o rozwój sieci kolejowej, a także kolejowego transportu zbiorowego na terenie regionu. Jednak budowa linii kolejowej Konin – Turek, po dokonaniu kolejnych analiz, okazała się nieracjonalna pod kątem niezbędnych nakładów finansowych. Rząd kosztów okazał się niewspółmierny do potencjalnych korzyści, a biorąc pod uwagę dodatkowo protesty społeczne, doszliśmy do wniosku, że należy rozważyć inne rozwiązania dotyczące transportu publicznego na tym terenie” – mówi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
Zapytaliśmy posła Tomasz Piotr Nowak z Koalicji Obywatelskiej o komentarz do tej wiadomości: „To co obiecałem mieszkańcom podczas spotkań licznych przedwyborczych stało się faktem PKP PLK potwierdziło że nie będzie realizowało nieracjonalnego (przedsięwzięcia) z punktu widzenia ekonomicznego ale także potoków ludzkich na trasie Konin – Turek za pomocą kolei. Natomiast realizujemy punkt drugi, który zapobiegnie wykluczeniu komunikacyjnemu Turku, czyli połączenia autobusowe które będą dedykowane określonym liniom kolejowym czyli realizujemy jeden bilet na połączenia kolejowo autobusowe. Turek nie będzie wykluczony komunikacyjnie”.
Dziś rano, 17 lutego, na konferencji prasowej wiceminister w MRiRW Michał Kołodziejczak, wspominał że rozmawiał o tym połączeniu z marszałkiem województwa Marek Woźniak i „że jest to kwestia jednego dokumentu” by realizacja tego projektu została wstrzymana.
21 stycznia 2025 roku otrzymaliśmy informację z Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ile do tej pory wydano pieniędzy na koszt opracowania dokumentacji i bez mała jest to ok 3,7 mln zł.
___________________________________
Podoba Ci się co robimy? Możesz wrzucić nam na kawę pod tym linkiem https://suppi.pl/theo