Cyfrowa szkoła WIELKOPOLSK@ 2030

Cyfrowa szkoła WIELKOPOLSK@ 2030

19 lutego, o godzinie 9:00 w siedzibie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie przy ulicy Sosnowej 14, nastąpiło uroczyste otwarcia Pracowni 3D. Jest to kolejny krok w kierunku cyfrowej transformacji edukacji, która dokonuje się właśnie teraz w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”. W Województwie Wielkopolskim powstało pięć unikatowych w skali kraju Pracowni 3D, które będą służyć uczniom/uczennicom i nauczycielom/nauczycielkom. Wśród nich, jedna jest właśnie w Koninie.

Nowoczesna technologia w służbie edukacji

Pracownie 3D, które powstały w ramach projektu, stanowią przełom na skalę ogólnopolską. Każda z nich została wyposażona w najnowsze urządzenia i narzędzia technologiczne, co umożliwi realizację zajęć zgodnych z podstawą programową w sposób innowacyjny i angażujący uczniów/uczennice. Wartość wyposażenia każdej z pięciu pracowni to aż 1 176 437 zł. Wyposażenie obejmuje:

  • Gogle Virtual Reality (16 szt.) i Mixed Reality  (16 szt.). Łączna wartość to ponad 71 000 zł.  Dzięki tym narzędziom możliwe będzie eksplorowanie wirtualnych światów oraz łączenie rzeczywistości z elementami cyfrowymi.
  • Drukarki 3D (5 szt.) o wartości ok. 54 000 zł, skanery 3D (5 szt.) o wartości prawie 50 000 zł i długopisy 3D (5 szt.) za ponad 10 000 zł. Sprzęt ten umożliwi tworzenie fizycznych modeli oraz digitalizację obiektów.
  • Komputery wspierających rozszerzoną rzeczywistość (25 zestawów) o wartości ponad 702 000 zł − pozwolą na realizację interaktywnych lekcji z wykorzystaniem wizualizacji.
  • Kamery 360 stopni oraz profesjonalne aparaty fotograficzne za ponad 36 000 zł.
  • Laptopy (25 szt.) o wartości ponad 160 000 zł.

Dla kogo powstają Pracownie 3D?

Pracownie będą dostępne na początku realizacji projektu dla 102 szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które uczestniczą w programie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030”. W następnej kolejności będą otwarte dla  pozostałych szkół w Wielkopolsce. Nauczyciele różnych przedmiotów – od biologii i geografii po matematykę i sztukę czy języki obce – będą mogli prowadzić zajęcia w pracowniach, realizując wymagania podstaw programowych przy jednoczesnym  unowocześnieniu metodyki pracy.

Edukacja przyszłości zaczyna się już dziś

W dobie cyfrowej rewolucji edukacja nie może pozostać w tyle. Pracownie 3D to nie tylko nowoczesne narzędzia, ale prawdziwa rewolucja w sposobie nauczania i uczenia się. Wyposażone w drukarki 3D, skanery 3D, komputery z technologią 3D ZSpace oraz gogle VR/MR, staną się centrum innowacji, które zmienią sposób, w jaki uczniowie będą poznawać świat. To nie tylko gadżety – to klucz do edukacji, która jest angażująca, interaktywna i dostosowana do potrzeb współczesnego świata.

Nowe możliwości dla nauczycieli i uczniów

Zamiast opowiadać o zjawiskach, nauczyciele mogą je pokazać – w formie modeli 3D, symulacji czy wirtualnych wycieczek. Lekcja biologii może stać się dla uczniów „podróżą” przez ludzkie ciało, podczas analizy budowy serca w trójwymiarze. Na lekcji chemii uczniowie/uczennice będą mogli/mogły  „zbudować” cząsteczki i obserwować ich reakcje w czasie rzeczywistym. To nauka przez doświadczenie, która zapada w pamięć na długo.

Wizualizacja kluczem do zrozumienia

Abstrakcyjne pojęcia, takie jak struktura DNA, mechanizmy działania organów wewnętrznych czy zasady fizyki, staną się łatwiejsze do zrozumienia, gdy będzie je można zobaczyć i „dotknąć”. Wizualizacje 3D pozwolą uczniom lepiej przyswoić skomplikowane zagadnienia, a także rozwiną ich wyobraźnię przestrzenną. W świecie, w którym dominuje myślenie obrazami, takie narzędzia są niezbędne, by nauka była skuteczna i inspirująca.

Aktywne uczenie się przez tworzenie

Pracownie 3D to nie tylko miejsca edukacji. To przestrzeń, w której uczniowie/uczennice staną się twórcami. Dzięki drukarkom i skanerom 3D zaczną projektować, prototypować i testować swoje pomysły, ucząc się przy tym zasad inżynierii, matematyki czy programowania. To nie tylko nauka – to praktyczne przygotowanie do wyzwań rynku pracy XXI wieku, gdzie kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów i technologiczna biegłość są na wagę złota.

Edukacja na miarę przyszłości

Technologie 3D to to sposób na przygotowanie uczniów do życia w świecie, który zmienia się w zawrotnym tempie. Pracownie 3D połączą naukę, technologię i kreatywność, tworząc środowisko, które inspiruje, angażuje i rozwija. To edukacja, która nie tylko przekazuje wiedzę, ale także uczy, jak myśleć krytycznie, działać innowacyjnie i radzić sobie z wyzwaniami przyszłości.

Czas na zmianę

Edukacja przyszłości nie może czekać. Dziś mamy narzędzia, które pozwalają nam wyjść poza ramy tradycyjnego nauczania i stworzyć szkołę, która jest nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale także przestrzenią do eksperymentowania, tworzenia i rozwijania pasji. Pracownie 3D to krok w kierunku edukacji, która nie tylko nadąża za przyszłością – ale ją tworzy.

Wielkopolska liderem cyfrowej edukacji

„Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030” to projekt Województwa Wielkopolskiego, realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z Ogólnopolskim Operatorem Oświaty w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027. Inwestycja ta jest nie tylko dowodem na zaangażowanie w rozwój edukacji, ale także krokiem w stronę kształtowania społeczeństwa o wysokich kompetencjach cyfrowych, gotowego na wyzwania przyszłości.

Zdjęcia: Krzysztof Krakowski

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w naszej Polityce Prywatności. View more
Cookies settings
Zgoda
Sprzeciw
Polityka Prywatności i plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
Polityka prywatności, RODO i regulamin serwisu www.e-konin.pl 1. Informacje ogólne: Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych przekazanych przez Użytkowników w związku z korzystaniem przez nich z usług serwisu. 2. Administratorem danych osobowych zawartych w serwisie jest Theo Witold Michalak z siedzibą w Koninie 62-500, ul. Żwirki i Wigury 25A. Wydawcą portalu jest Witold Michalak. 3. W trosce o bezpieczeństwo, stale reagujemy na zgodność działania z odpowiednimi aktami prawnymi – ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego. 4. Dane Osobowe przetwarzane są na podstawie zgody wyrażanej przez Użytkownika oraz w przypadkach, w których przepisy prawa upoważniają Administratora do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub w celu realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. 5. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniach w następujący sposób: poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje, poprzez gromadzenie plików “cookies” 6. Serwis zbiera informacje dobrowolnie podane przez Użytkownika. 7. Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki, jako pomoc przy wykrywaniu spamu. 8. Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu. 9. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza np. w celu dokonania procesu obsługi kontaktu informacyjnego. 10. Dane osobowe pozostawione w serwisie nie zostaną sprzedane ani udostępnione osobom trzecim, zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie danych osobowych. 11. Do danych zawartych w formularzu przysługuje wgląd osobie fizycznej, która je tam umieściła. Osoba ta ma również praw do modyfikacji i zaprzestania przetwarzania swoich danych w dowolnym momencie. 12. Zastrzegamy sobie prawo do zmiany w polityce ochrony prywatności serwisu, na które może wpłynąć rozwój technologii internetowej, ewentualne zmiany prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz rozwój naszego serwisu internetowego. O wszelkich zmianach będziemy informować w sposób widoczny i zrozumiały. 13. W Serwisie mogą pojawiać się linki do innych stron internetowych. Takie strony internetowe działają niezależnie od Serwisu i nie są w żaden sposób nadzorowane przez serwis www.e-konin.pl. Strony te mogą posiadać własne polityki dotyczące prywatności oraz regulaminy, z którymi zalecamy się zapoznać. 14. Zakaz używania treści oraz materiałów wizualnych publikowanych na serwisie www.e-konin.pl bez zgody właściciela. W razie wątpliwości co któregokolwiek z zapisów niniejszej polityki prywatności jesteśmy do dyspozycji – nasze dane znaleźć można w zakładce – Kontakt. 15. Pliki cookies (ciasteczka) 15.1. Serwis korzysta z plików cookies – małych plików tekstowych wysyłanych do urządzenia końcowego użytkownika (komputera, smartfona itp.), które są zapisywane na jego urządzeniu podczas odwiedzania strony internetowej. 15.2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości serwisu do preferencji użytkownika,
    • optymalizacji korzystania z serwisu (np. zapamiętywania ustawień użytkownika),
    • tworzenia anonimowych statystyk odwiedzin, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony,
    • utrzymania sesji użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie ponownie wpisywać loginu i hasła.
15.3. W ramach serwisu stosowane są dwa rodzaje plików cookies:
    • sesyjne – tymczasowe pliki przechowywane na urządzeniu użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony lub wyłączenia przeglądarki,
    • stałe – przechowywane na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.
15.4. Pliki cookies mogą być również wykorzystywane przez współpracujących z serwisem partnerów (np. Google – w celu prowadzenia statystyk w ramach Google Analytics lub emisji reklam w ramach Google AdSense). 15.5. Użytkownik ma możliwość samodzielnego zarządzania plikami cookies. Przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies na urządzeniu użytkownika, jednak ustawienia te mogą zostać zmienione. Użytkownik może w każdej chwili zablokować automatyczną obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki lub zażądać informacji o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Ograniczenie stosowania cookies może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne w serwisie. 15.6. Szczegółowe informacje na temat obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach używanej przeglądarki internetowej.
Save settings
Cookies settings