2025 ROKIEM MIECZYSŁAWA BEKKERA W KONINIE 🌒
Na dzisiejszej XIV Sesji Rady Miasta Konina, prezydent Konina Piotr Korytkowski ogłosił rok 2025, rokiem Mieczysława Bekkera. W tym roku przypada 120 rocznica urodzin Honorowego Obywatela Miasta Konina.
54 lata temu, 30 lipca 1971 roku, Apollo 15 umieścił na Księżycu pierwszy samochód, którego konstruktorem był Mieczysław Bekker, polski inżynier. David Scott i James Irwin poruszając się po Księżycu po raz pierwszy użyli specjalnie skonstruowanego dla potrzeb misji Apollo pojazdu LRV (Lunar Roving Vehicle). Przebyli odległość ponad 27,9 km.

Mieczysław Grzegorz Bekker urodził się w Strzyżowie, koło Hrubieszowa 25 maja 1905 roku. W 1908 roku rodzina Bekkerów przeniosła się w okolice Konina, leżącego wówczas tuż przy zachodniej granicy zaboru rosyjskiego. Ojciec był specjalistą pracującym w cukrownictwie. Pracował w podkonińskich cukrowniach: do 1913 roku w Zbiersku, a następnie w Cukrowni „Gosławice”. Lata szkolne są związane z Koninem; jego rodzina mieszkała przy cukrowni „Gosławice”. W Koninie ukończył humanistyczne Gimnazjum im. Tadeusza Kościuszki i zdał maturę w 1924 roku (obecnie I Liceum Ogólnokształcące). W latach 1929–1931 odbył służbę wojskową w Szkole Podchorążych Saperów w Modlinie. Przeniesiony do rezerwy w stopniu podporucznika.
Był absolwentem wydziału mechanicznego Politechniki Warszawskiej, gdzie następnie został zatrudniony w Instytucie Badań Inżynierii i prowadził badania, zajmował się próbami laboratoryjnymi oraz terenowymi nowych pojazdów przeznaczonych na potrzeby Wojska Polskiego. Pracował także w Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii (WIBI) w Warszawie[3]. W roku 1934 po reorganizacji instytutu otrzymał dwuletni przydział do Dowództwa Broni Pancernej[3]. W latach 1936–1939 był równolegle wykładowcą w Studium Wojskowym Politechniki Warszawskiej, na którym stworzył Laboratorium Pojazdów Specjalnych.
Na krótko przed wybuchem wojny został zmobilizowany. W 1939 roku uczestniczył w kampanii wrześniowej, a następnie wraz z cofającymi się wojskami przekroczył granicę z Rumunią. Sześć miesięcy spędził w Giurgiu nad Dunajem, skąd przedostał się do Francji, gdzie został zatrudniony jako uznany specjalista w Wydziale Czołgów w Ministerstwie Uzbrojenia w Paryżu. Po klęsce Francji w czerwcu 1940 roku przedostał się do strefy nieokupowanej – na południe, do Marsylii, gdzie przebywał przez dwa lata. Później przeniósł się do Kanady (1942), gdzie pracował w Biurze Badań Broni Pancernej, podlegającym kanadyjskiemu Ministerstwu Zaopatrzenia. W 1943 roku za zgodą polskich władz emigracyjnych wstąpił do armii kanadyjskiej. Siły zbrojne Kanady opuścił w 1956 roku w stopniu podpułkownika.
W roku 1956 wyjechał do USA, gdzie pracował w Wojskowym Laboratorium Pojazdów Terenowych i prowadził wykłady na politechnice. W niedługim czasie został profesorem University of Michigan w Ann Arbor i przyjął propozycję objęcia stanowiska dyrektora Instytutu Badań koncernu samochodowego General Motors w Santa Barbara.
Kiedy NASA ogłosiła konkurs na projekt pojazdu, który mógłby nawigować po Księżycu w ramach misji Apollo, General Motors zwrócił się do profesora Mieczysława Bekkera z prośbą o opracowanie takiej konstrukcji. Było to w 1961 roku. Osiem lat później wybrano zwycięzcę. Był to Lunar Roving Vehicle (LRV), którego wszystkie rozwiązania techniczne umożliwiające poruszanie się były autorstwa Mieczysława Bekkera.
Elektryczny pojazd Bekkera miał zasięg do stu kilometrów i mógł przewieźć do 500 kilogramów ładunku (biorąc pod uwagę grawitację Księżyca). Mógł złożyć się na pół i miał miejsce dla dwóch astronautów. W uznaniu wkładu Bekkera w podróże kosmiczne, jego nazwisko znajduje się na Space Walk of Fame Museum w Titusville na Florydzie.
Opracowanie na podstawie wpisów w serwisach: NASA, Wikipedia oraz Politechniki Warszawskiej (w tym zdjęcia).
___________________________________
Podoba Ci się co robimy? Możesz wrzucić nam na kawę pod tym linkiem https://buycoffee.to/theo


