PENDOLINO NIE DLA KONINA… ALE NIE TYLKO 🚅

Od wczoraj trasą E20 przez Konin, przejeżdża słynne Pendolino w relacji Warszawa – Szczecin i odwrotnie, skracając czas podróży z 7 godzin do 4 godzin i 18 minut. Jednakże w Koninie się nie zatrzymuje. Nie zatrzymuje się także w Kutnie, Kole, Słupcy czy we Wrześni.

Dlaczego tak jest dopytywał się w swojej interpelacji nr 1993 poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Tadeusz Tomaszewski i 13 grudnia poseł otrzymał odpowiedź od Podsekretarza stanu w Ministerstwo Infrastruktury Piotra Malepszaka, czytamy m.in. że „PKP Intercity S.A. nie przewiduje wprowadzenia postojów pociągów EIP w Koninie.”

„1. Czym podyktowane jest pominięcie stacji „Konin” jako stacji postoju dla pociągu PKP EIP (Pendolino) relacji Warszawa – Poznań – Szczecin?
2. Czy planowane jest w kolejnym rozkładzie jazdy pociągów uwzględnienie postoju dla Pendolino na stacji kolejowej „Konin”?

Od 15 grudnia br. pociągi kategorii EIP będą kursować również w relacji Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia. Ich głównym celem jest zapewnienie szybkich połączeń między największymi miastami, takimi jak Warszawa, Poznań, Szczecin.

Należy również dodać, że pociągi EIC i EIP realizują połączenia komercyjne i nie są objęte, łączącą Ministra Infrastruktury i PKP Intercity S.A., umową o świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich. Pociągi kategorii EIC i EIP są uruchamiane na zasadach komercyjnych przez PKP Intercity S.A. – tj. na własne ryzyko handlowe przewoźnika. Dlatego też ww. przewoźnik posiada autonomię decyzyjną dotyczącą siatki tego rodzaju połączeń, np. liczby kursów, tras, godzin kursowania czy stacji zatrzymań.

PKP Intercity S.A. nie przewiduje wprowadzenia postojów pociągów EIP w Koninie.

3. Jakie połączenia kolejowe mieszkańcy Konina otrzymają w zamian?

W rozkładzie jazdy 2024/2025 w zakresie oferty przewozowej Spółki PKP Intercity S.A. i jednocześnie pociągów kursujących co najmniej przez 6 dni w tygodniu Konin będzie obsługiwany przez 16 par pociągów, co oznacza wzrost o 1 parę w stosunku do rozkładu jazdy 2023/2024. O 1 parę pociągów (pociąg IC Sukiennice) wzrośnie liczba bezpośrednich połączeń z Poznaniem i Krakowem a o 2 pary pociągów liczba bezpośrednich połączeń ze Szczecinem (pociąg IC Sukiennice i wydłużenie relacji pociągu IC Barbakan o odcinek Poznań – Szczecin).

Mieszkańcy Konina będą mieli do dyspozycji bezpośrednie połączenia m.in. z Warszawą, Poznaniem, Berlinem Szczecinem, Świnoujściem, Łodzią, Krakowem, Wrocławiem, Lublinem, Zieloną Górą, Gorzowem Wielkopolskim, Białymstokiem, Rzeszowem a więc z większością największych aglomeracji w Polsce oraz ze stolicą Niemiec.

Z wyrazami szacunku
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu”

Kilka słów komentarza od nas.

„Pendolino” – jest dość drogim pociągiem, za przejazd z Poznania do Warszawy w II klasie trzeba zapłacić prawie 170 zł❗️ Każdy postój generowałbym dodatkowy koszt dla spółki a to przełożyłoby się na cenę biletu. Czy skróciłoby to czas połączenia z Konina do Warszawy❓ Zapewne tak.

Obecnie alternatywą jest połączenie ekspresowe EIC z Konina do Warszawy za 130 zł w II klasie i czasie przejazdu 1h 39m.

Weźmy pod uwagę, że teraz podróżując pociągiem PKP Intercity. Pociąg do podróży zajmuje to 1 godzinę i 46 minut przy cenie biletu 58 zł (II klasa). Zatem czy ekstra 10-15 minut byłoby warte za bilet około 150 zł oraz ile osób by chciało z tego korzystać❓

My raczej nie 💸

___________________________________
Podoba Ci się co robimy? Możesz wrzucić nam na kawę pod tym linkiem 🔗https://buycoffee.to/theo👏

Scroll to Top