e-DORĘCZENIA OBOWIĄZKOWE RÓWNIEŻ DLA PRZEDSIĘBIORCÓW 📩

e-DORĘCZENIA OBOWIĄZKOWE RÓWNIEŻ DLA PRZEDSIĘBIORCÓW 📩

Już za 10 dni zaczną w Polsce powszechnie obowiązywać e-Doręczenia. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, jednak konieczność stosowania doręczeń cyfrowych dotyczy również części przedsiębiorców. Kluczowe daty wprowadzenia nowego rozwiązania w przypadku firm znajdują się na stronie Biznes.gov.pl.

e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która wchodzi w życie na szeroką skalę 1 stycznia 2025 roku. Korzystać z niej muszą przede wszystkim urzędy oraz podmioty publiczne, ale przedsiębiorcy powinni pamiętać, że ten obowiązek dotyczy również ich. W pierwszym etapie obejmie on podmioty, które po nowym roku będą składać wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz będą rejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym – wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

Nowy system pozwala na wysyłanie i odbieranie korespondencji cyfrowej ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia umożliwiają również pełną identyfikację nadawcy i odbiorcy oraz przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Docelowo usługa zastąpi tradycyjne przesyłanie pism urzędowych drogą pocztową, a także korespondencję prowadzoną przez ePUAP.

Jakie firmy muszą korzystać z e-Doręczeń?

Polecony w formie cyfrowej będzie dostępny także dla firm, jednak w tym przypadku usługa jest wprowadzana etapowo. Od 1 stycznia 2025 r. skrzynkę do e-Doręczeń muszą obowiązkowo posiadać nowi przedsiębiorcy i będzie to jednym z kroków w procesie rejestracji działalności gospodarczej. Firmy zarejestrowane w CEIDG przed tą datą będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 października 2026 roku. Istnieje jednak ważny wyjątek – jeśli po 30 czerwca 2025 r. przedsiębiorca będzie aktualizować swoje dane w CEIDG, to wtedy adres do e-Doręczeń musi posiadać w momencie składania wniosku o aktualizację.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2025 r. – oni są zobowiązani do stosowania e-Doręczeń już od 1 kwietnia 2025 roku. Adres do doręczeń elektronicznych będą musiały posiadać również inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Polecony w formie cyfrowej będzie dostępny także dla firm, jednak w tym przypadku usługa jest wprowadzana etapowo. Od 1 stycznia 2025 r. skrzynkę do e-Doręczeń muszą obowiązkowo posiadać nowi przedsiębiorcy i będzie to jednym z kroków w procesie rejestracji działalności gospodarczej. Firmy zarejestrowane w CEIDG przed tą datą będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 października 2026 roku. Istnieje jednak ważny wyjątek – jeśli po 30 czerwca 2025 r. przedsiębiorca będzie aktualizować swoje dane w CEIDG, to wtedy adres do e-Doręczeń musi posiadać w momencie składania wniosku o aktualizację.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2025 r. – oni są zobowiązani do stosowania e-Doręczeń już od 1 kwietnia 2025 roku. Adres do doręczeń elektronicznych będą musiały posiadać również inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Będzie łatwiej

Od 1 stycznia 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli w łatwy sposób przesyłać i odbierać pisma urzędowe, korespondując między innymi z: urzędami miast i gmin, starostwami, urzędami skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego czy ministerstwami.

Zgodnie z zapisami Ustawy o doręczeniach elektronicznych dłuższy czas na wprowadzenie nowego narzędzia do korespondencji będą mieć między innymi sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. Te instytucje muszą wdrożyć e-Doręczenia do 1 października 2029 roku.
___________________________________
Podoba Ci się co robimy? Możesz wrzucić nam na kawę pod tym linkiem 🔗https://buycoffee.to/theo

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w naszej Polityce Prywatności. View more
Cookies settings
Zgoda
Sprzeciw
Polityka Prywatności i plików Cookies
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive
Polityka prywatności, RODO i regulamin serwisu www.e-konin.pl 1. Informacje ogólne: Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych przekazanych przez Użytkowników w związku z korzystaniem przez nich z usług serwisu. 2. Administratorem danych osobowych zawartych w serwisie jest Theo Witold Michalak z siedzibą w Koninie 62-500, ul. Żwirki i Wigury 25A. Wydawcą portalu jest Witold Michalak. 3. W trosce o bezpieczeństwo, stale reagujemy na zgodność działania z odpowiednimi aktami prawnymi – ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a także wszelkiego rodzaju aktach wykonawczych i aktach prawa wspólnotowego. 4. Dane Osobowe przetwarzane są na podstawie zgody wyrażanej przez Użytkownika oraz w przypadkach, w których przepisy prawa upoważniają Administratora do przetwarzania danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub w celu realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. 5. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniach w następujący sposób: poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje, poprzez gromadzenie plików “cookies” 6. Serwis zbiera informacje dobrowolnie podane przez Użytkownika. 7. Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki, jako pomoc przy wykrywaniu spamu. 8. Komentarze gości mogą być sprawdzane za pomocą automatycznej usługi wykrywania spamu. 9. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza np. w celu dokonania procesu obsługi kontaktu informacyjnego. 10. Dane osobowe pozostawione w serwisie nie zostaną sprzedane ani udostępnione osobom trzecim, zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie danych osobowych. 11. Do danych zawartych w formularzu przysługuje wgląd osobie fizycznej, która je tam umieściła. Osoba ta ma również praw do modyfikacji i zaprzestania przetwarzania swoich danych w dowolnym momencie. 12. Zastrzegamy sobie prawo do zmiany w polityce ochrony prywatności serwisu, na które może wpłynąć rozwój technologii internetowej, ewentualne zmiany prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz rozwój naszego serwisu internetowego. O wszelkich zmianach będziemy informować w sposób widoczny i zrozumiały. 13. W Serwisie mogą pojawiać się linki do innych stron internetowych. Takie strony internetowe działają niezależnie od Serwisu i nie są w żaden sposób nadzorowane przez serwis www.e-konin.pl. Strony te mogą posiadać własne polityki dotyczące prywatności oraz regulaminy, z którymi zalecamy się zapoznać. 14. Zakaz używania treści oraz materiałów wizualnych publikowanych na serwisie www.e-konin.pl bez zgody właściciela. W razie wątpliwości co któregokolwiek z zapisów niniejszej polityki prywatności jesteśmy do dyspozycji – nasze dane znaleźć można w zakładce – Kontakt. 15. Pliki cookies (ciasteczka) 15.1. Serwis korzysta z plików cookies – małych plików tekstowych wysyłanych do urządzenia końcowego użytkownika (komputera, smartfona itp.), które są zapisywane na jego urządzeniu podczas odwiedzania strony internetowej. 15.2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości serwisu do preferencji użytkownika,
    • optymalizacji korzystania z serwisu (np. zapamiętywania ustawień użytkownika),
    • tworzenia anonimowych statystyk odwiedzin, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony,
    • utrzymania sesji użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie ponownie wpisywać loginu i hasła.
15.3. W ramach serwisu stosowane są dwa rodzaje plików cookies:
    • sesyjne – tymczasowe pliki przechowywane na urządzeniu użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony lub wyłączenia przeglądarki,
    • stałe – przechowywane na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.
15.4. Pliki cookies mogą być również wykorzystywane przez współpracujących z serwisem partnerów (np. Google – w celu prowadzenia statystyk w ramach Google Analytics lub emisji reklam w ramach Google AdSense). 15.5. Użytkownik ma możliwość samodzielnego zarządzania plikami cookies. Przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies na urządzeniu użytkownika, jednak ustawienia te mogą zostać zmienione. Użytkownik może w każdej chwili zablokować automatyczną obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki lub zażądać informacji o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Ograniczenie stosowania cookies może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne w serwisie. 15.6. Szczegółowe informacje na temat obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach używanej przeglądarki internetowej.
Save settings
Cookies settings