Od nowego roku osoby z niepełnosprawnościami będą mogły skorzystać z asysty pracownika PKP w dostaniu się do pociągu. Informacja o tym, pojawiła się na „portalu pasażera” w połowie tego miesiąca. Staraliśmy się od 16 grudnia, ustalić jak będzie wyglądać ta obsługa ale jak się okazuje, trzeba wiedzieć do kogo napisać
PKP S.A. obsługuje tylko teren dworca PKP.
PKP PLK S.A. obsługuje perony, i tereny wokół torowiska.
Zaś PKP Intercity czy Koleje Wielkopolskie to „tylko” przewoźnicy.
Jest to o tyle istotne, że asysta może być potrzebna na terenie dworca jak i poza nim. Więcej o tym jak i do kogo się udać na stronie PKP S.A. pod tym adresem https://tiny.pl/bzbckmnn
Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróż pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 24 godziny przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:
– telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
– drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).
Teoretycznie obsługa ma być całodobowa co nieco kłóci się z zamknięciem dworca na noc na trzy godziny, a w trakcie tej przerwy odjeżdża jeden pociąg. Pytanie jak to zostanie rozwiązane pozostaje bez odpowiedzi.
W każdej z otrzymanych odpowiedzi brakło nam natomiast informacji o tym kto przyczynił się do tego, iż taka asysta powstanie. W październiku Fundacja imienia Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ zbierała podpisy pod petycją w tej sprawie.
I ta sprawa została wreszcie dopięta
My natomiast z Katarzyna Wagner – Radna Miasta Konina, w marcu tego roku sygnalizowaliśmy nie tylko o problemie z asystą ale też o problemach z pochylnią od strony Zatorza i brakiem windy, dla osób udających się w tę cześć miasta o czym informowaliśmy podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Malepszaka. Niepełnosprawność przybiera rożne formy i podjazd na takiej pochylni nie jest ani łatwy, ani przyjemny.
Poniżej publikujemy tutaj w całości także odpowiedź od PKP PLK w tym temacie, i od razu podkreślimy tutaj żebyście uważali na pochylni od strony ul. Chopina… Zdjęcie numer 2 i 3.
„Panie Redaktorze,
sukcesywnie zwiększamy dostęp do kolei – modernizując perony przygotowujemy je także z myślą o potrzebach podróżnych z ograniczoną mobilnością. Np. w Koninie nie ma barier architektonicznych w drodze na pociąg. Od strony ul. Chopina można korzystać z pochylni. Podjazd jest odpowiednio wyprofilowany i umożliwia bezpieczne dotarcie na stację. Od strony ul. Kolejowej dostępna jest natomiast winda. Można się nią przedostać do przejścia podziemnego, gdzie znajdują się windy, prowadzące na oba perony.
W przypadku stacji i przystanków, które nie są wyposażone w windy lub pochylnie, dokładamy starań, by zapewnić pomoc osobom mającym trudności z poruszaniem się. Możliwa jest asysta przy przekraczaniu wyznaczonego przejścia w poziomie torów. W razie potrzeby skorzystania ze wsparcia, należy z wyprzedzeniem zgłosić taki zamiar (telefonicznie lub mailowo). Informacje dotyczące procedury są dostępne na stacjach i przystankach, m.in. w gablotach. Zakres udogodnień dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się można sprawdzić także na Portalu Pasażera: https://portalpasazera.pl/KatalogStacji
Wsparcie w dotarciu na pociąg świadczą również PKP SA (zarządca dworca) i PKP IC (przewoźnik). Szczegółowe informacje dostępne są na stronach internetowych obu Spółek: https://www.pkp.pl/pl/bez-barier oraz https://www.intercity.pl/…/informacje-dla-osob-z…/
Z poważaniem,
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”
___________________________________
Podoba Ci się co robimy? Możesz wrzucić nam na kawę pod tym linkiem https://buycoffee.to/theo