DWORZEC KOLEJOWY Z ASYSTĄ DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI♿

Od nowego roku osoby z niepełnosprawnościami będą mogły skorzystać z asysty pracownika PKP w dostaniu się do pociągu. Informacja o tym, pojawiła się na „portalu pasażera” w połowie tego miesiąca. Staraliśmy się od 16 grudnia, ustalić jak będzie wyglądać ta obsługa ale jak się okazuje, trzeba wiedzieć do kogo napisać 🧐

PKP S.A. obsługuje tylko teren dworca PKP.
PKP PLK S.A. obsługuje perony, i tereny wokół torowiska.
Zaś PKP Intercity czy Koleje Wielkopolskie to „tylko” przewoźnicy.

Jest to o tyle istotne, że asysta może być potrzebna na terenie dworca jak i poza nim. Więcej o tym jak i do kogo się udać na stronie PKP S.A. pod tym adresem https://tiny.pl/bzbckmnn

Kiedy i jak zgłosić przejazd?
Planując podróż pociągiem, pasażer powinien zgłosić swój przejazd i potrzebę asysty u przewoźnika minimum 24 godziny przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:
– telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika,
– drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Teoretycznie obsługa ma być całodobowa co nieco kłóci się z zamknięciem dworca na noc na trzy godziny, a w trakcie tej przerwy odjeżdża jeden pociąg. Pytanie jak to zostanie rozwiązane pozostaje bez odpowiedzi.

W każdej z otrzymanych odpowiedzi brakło nam natomiast informacji o tym kto przyczynił się do tego, iż taka asysta powstanie. W październiku Fundacja imienia Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ zbierała podpisy pod petycją w tej sprawie.
I ta sprawa została wreszcie dopięta 👏👏👏

My natomiast z Katarzyna Wagner – Radna Miasta Konina, w marcu tego roku sygnalizowaliśmy nie tylko o problemie z asystą ale też o problemach z pochylnią od strony Zatorza i brakiem windy, dla osób udających się w tę cześć miasta o czym informowaliśmy podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Malepszaka. Niepełnosprawność przybiera rożne formy i podjazd na takiej pochylni nie jest ani łatwy, ani przyjemny.

Poniżej publikujemy tutaj w całości także odpowiedź od PKP PLK w tym temacie, i od razu podkreślimy tutaj żebyście uważali na pochylni od strony ul. Chopina… Zdjęcie numer 2 i 3.

„Panie Redaktorze,
sukcesywnie zwiększamy dostęp do kolei – modernizując perony przygotowujemy je także z myślą o potrzebach podróżnych z ograniczoną mobilnością. Np. w Koninie nie ma barier architektonicznych w drodze na pociąg. Od strony ul. Chopina można korzystać z pochylni. Podjazd jest odpowiednio wyprofilowany i umożliwia bezpieczne dotarcie na stację. Od strony ul. Kolejowej dostępna jest natomiast winda. Można się nią przedostać do przejścia podziemnego, gdzie znajdują się windy, prowadzące na oba perony.

W przypadku stacji i przystanków, które nie są wyposażone w windy lub pochylnie, dokładamy starań, by zapewnić pomoc osobom mającym trudności z poruszaniem się. Możliwa jest asysta przy przekraczaniu wyznaczonego przejścia w poziomie torów. W razie potrzeby skorzystania ze wsparcia, należy z wyprzedzeniem zgłosić taki zamiar (telefonicznie lub mailowo). Informacje dotyczące procedury są dostępne na stacjach i przystankach, m.in. w gablotach. Zakres udogodnień dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się można sprawdzić także na Portalu Pasażera: https://portalpasazera.pl/KatalogStacji

Wsparcie w dotarciu na pociąg świadczą również PKP SA (zarządca dworca) i PKP IC (przewoźnik). Szczegółowe informacje dostępne są na stronach internetowych obu Spółek: https://www.pkp.pl/pl/bez-barier oraz https://www.intercity.pl/…/informacje-dla-osob-z…/

Z poważaniem,
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”
___________________________________
Podoba Ci się co robimy? Możesz wrzucić nam na kawę pod tym linkiem 🔗https://buycoffee.to/theo

Scroll to Top