11 nowych zeroemisyjnych autobusów: 10 wodorowych i 1 elektryczny zasili tabor miejskiej spółki.
Dzisiaj prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak oraz prezes MZK Konin Magdalena Przybyła – w obecności Ministry Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski i prezydenta Konina Piotra Korytkowskiego – podpisały w Koninie umowę na dofinansowanie i pożyczkę.
Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia został oszacowany na prawie 50 mln zł (49 692 000 zł.)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sfinansuje 100% kosztów kwalifikowanych tj. maksymalnie 40 400 000 zł, w tym: w formie wsparcia bezzwrotnego – maksymalnie 36 360 000 zł tj. 90% kosztów kwalifikowanych oraz w formie pożyczki – maksymalnie 4 040 000 zł tj. 10% kosztów kwalifikowanych
Koszty niekwalifikowane stanowi podatek VAT.
W wydarzeniu udział wzięli też: z-ca prezydenta Paweł Adamów, Emilia Wasielewska – wiceprzewodnicząca Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Celem programu „Zielony transport publiczny” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie .
Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć zmierzających do obniżenia wykorzystania paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym:
1) dotyczące pojazdów polegające na:
• nabyciu/leasingu nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
• nabyciu/leasingu nowych trolejbusów tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
• nabyciu/leasingu nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
2) modernizacji i/lub budowie infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej. Infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie do obsługi transportu publicznego.
14 października 2024 roku spółka MZK Konin rozstrzygnęła przetarg na zakup nowych zeroemisyjnych autobusów wodorowych.
Przetarg podzielony był na dwie części: dostawę 5 autobusów klasy MAXI oraz 5 autobusów klasy MEGA (potocznie zwanych przegubowymi).
Dostawcą autobusów klasy MAXI będzie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. z siedzibą w Koninie. Pierwsze trzy autobusy marki NesoBus trafią do Konina jeszcze w tym roku, a kolejne dwa – w I kwartale 2025 roku. Umowa również została podpisana.
Autobusy przegubowe dostarczy natomiast Solaris Bus & Coach sp. z o. o. z siedzibą w Bolechowie. Producent zadeklarował dostawę pojazdów do końca I kwartału 2026 roku.
Wkrótce MZK ogłosi przetarg na zakup autobusu elektrycznego.
Paulina Hennig-KloskaPiotr KorytkowskiMZK KoninKonin. Tu płynie energia Paweł Adamów Ministerstwo Klimatu i Środowiska